Als er een aanmelding is gedaan, zal STH deze zo snel mogelijk oppakken. Vanwege de grote toestroom heeft STH te maken met een wachttijd. Gezien het verschil in urgentie en zwaarte van de vragen die bij STH binnenkomen is het van groot belang dat wij heel zorgvuldig triëren. Met triëren bedoelen we: onderzoeken welke vragen urgent zijn en het eerst opgepakt moeten worden, welke vragen doorverwezen kunnen worden naar voorliggende voorzieningen, welke vragen langer kunnen wachten en welke expertise bij bepaalde vragen nodig is. Wanneer er een aanmelding is gedaan voor verlenging van geïndiceerde zorg, is het streven om deze binnen 8 weken op te pakken.
Aanmeldingen lopen via het aanmeld en advies team (A&A) van STH. A&A bespreekt de hulpvraag met de inwoner, kijkt welke hulp nodig is en kijkt vervolgens welke organisatie deze hulp het best kan bieden. A&A kijkt hierin zorgvuldig naar netwerk van de inwoners en voorliggende voorzieningen. Uitgangspunt is dat de inwoner start in de Startgroep. Mocht deelname aan de startgroep niet mogelijk of passend zijn maar wel passend binnen STH dan wordt de hulpvraag van de inwoner op de aanmeldlijst bij STH geplaatst.
A&A bespreekt met de inwoner hoe hij/zij de wachtperiode kan overbruggen totdat er een sociaal werker gekoppeld kan worden en geeft tips die kunnen helpen. Ook wordt vermeld dat de inwoner altijd welkom is op een van onze inloopspreekuren (zie onze website voor tijdstippen en locaties). Er worden afspraken gemaakt over de veiligheid en urgentie aan de hand van het AVE-model. Bij twijfel wordt contact gelegd met collega's en/of de gedragswetenschapper van STH. Binnen STH heeft in ieder team elke dag een sociaal werker ’achterwacht’. Wanneer er een crisis- of spoedmelding binnenkomt wordt deze onmiddellijk doorgezet naar degene die achterwacht heeft in het desbetreffende team.
STH heeft met verschillende partijen voorrangsafspraken. Deze zijn vastgelegd vanuit verschillende samenwerkingsverbanden en wettelijke en regionale afspraken. Voorrangsafspraken zijn er in het kader van: ACT-overleg, KANS-overleg, Thuiszitters, Vroeghulp, GI-Tandem, Vellig Thuis (VT-overdrachten en VT-meldingen), Briefadres, Huurcontract met verplichting en sociaal urgenten, Individuele begeleiding ter overbrugging van woonplek SMO, Trajectregie gemeente Helmond.
Uitgangspunt is dat een inwoner start in een Startgroep. Met de Startgroep helpen wij inwoners in drie bijeenkomsten met het helder krijgen van hun hulpvragen door middel van positieve gezondheid, motiverende gespreksvoering en sociale netwerk benadering
Daarnaast heeft STH een breed collectief aanbod waar de inwoner gebruik van kan maken. Op deze manier kan STH zoveel mogelijk inwoners helpen en kunnen inwoners van elkaar leren. STH vindt het van belang dat ook samenwerkingspartners dit uitdragen naar inwoners.
Daarnaast zijn er in elke wijk spreekuren waar inwoners wekelijks kunnen binnenlopen, op deze manier kunnen inwoners alvast geholpen worden. Heeft u vragen over de wachttijd, dan kunt u bellen naar ons aanmeld- en advies team. Zij kunnen u informeren over de wachttijd en de mogelijkheden.