De opdracht van STH
STH heeft de opdracht om begeleiding zoveel mogelijk zelf te bieden, met behulp van de sociale basis. STH groeit hierin per jaar waarbij het eind 2025 de bedoeling is dat STH dit als volgt oppakt:
WMO begeleiding
| 100% door STH en sociale basis opgepakt |
Jeugd begeleiding 1,2 en 4 | 100% door STH en sociale basis opgepakt |
Jeugd begeleiding 3 | 90% door STH en sociale basis opgepakt |
Producten vanuit Jeugdhulp gericht op verblijf, groepsproducten, behandeling, logeren, respijt en vervoer vallen buiten de opdracht van STH. Hierbij onderzoekt STH wel wat er nodig is maar deze zal STH dus niet overnemen. Voor WMO is dat van toepassing voor dagbesteding. Voor deze producten is STH de toegang en STH zal, volgens de wet, onderzoek doen naar wat er nodig is.
Naast het oppakken van begeleiding heeft STH onder andere de opdracht om het bereik in wijken te vergroten en het aanmelden meer op de vindplaatsen (zoals scholen en huisartsen) te laten plaatsvinden. Ook heeft STH de opdracht om in iedere wijk een centrale voordeur op te zetten. STH doet dat door middel van inloopspreekuren in iedere wijk en om deze reden is STH kartrekker van de Helmond Aanpak.
Wanneer wordt de aanmelding opgepakt?
Als er een aanmelding is gedaan, zal STH deze zo snel mogelijk oppakken. Vanwege de grote toestroom heeft STH te maken met een wachttijd. Gezien het verschil in urgentie en zwaarte van de vragen die bij STH binnenkomen is het van groot belang dat wij heel zorgvuldig triëren. Met triëren bedoelen we: onderzoeken welke vragen urgent zijn en het eerst opgepakt moeten worden, welke vragen doorverwezen kunnen worden naar voorliggende voorzieningen, welke vragen langer kunnen wachten en welke expertise bij bepaalde vragen nodig is. Wanneer er een aanmelding is gedaan voor verlenging van geïndiceerde zorg, is het streven om deze binnen 8 weken op te pakken.
Aanmeldingen lopen via het aanmeld en advies team (A&A) van STH. A&A bespreekt de hulpvraag met de inwoner, kijkt welke hulp nodig is en kijkt vervolgens welke organisatie deze hulp het best kan bieden. A&A kijkt hierin zorgvuldig naar netwerk van de inwoners en voorliggende voorzieningen. Uitgangspunt is dat de inwoner start in de Startgroep. Mocht deelname aan de startgroep niet mogelijk of passend zijn maar wel passend binnen STH dan wordt de hulpvraag van de inwoner op de aanmeldlijst bij STH geplaatst.
A&A bespreekt met de inwoner hoe hij/zij de wachtperiode kan overbruggen totdat er een sociaal werker gekoppeld kan worden en geeft tips die kunnen helpen. Ook wordt vermeld dat de inwoner altijd welkom is op een van onze inloopspreekuren (zie onze website voor tijdstippen en locaties). Er worden afspraken gemaakt over de veiligheid en urgentie aan de hand van het AVE-model. Bij twijfel wordt contact gelegd met collega's en/of de gedragswetenschapper van STH. Binnen STH heeft in ieder team elke dag een sociaal werker ’achterwacht’. Wanneer er een crisis- of spoedmelding binnenkomt wordt deze onmiddellijk doorgezet naar degene die achterwacht heeft in het desbetreffende team.
STH heeft met verschillende partijen voorrangsafspraken. Deze zijn vastgelegd vanuit verschillende samenwerkingsverbanden en wettelijke en regionale afspraken. Voorrangsafspraken zijn er in het kader van: ACT-overleg, KANS-overleg, Thuiszitters, Vroeghulp, GI-Tandem, Vellig Thuis (VT-overdrachten en VT-meldingen), Briefadres, Huurcontract met verplichting en sociaal urgenten, Individuele begeleiding ter overbrugging van woonplek SMO, Trajectregie gemeente Helmond.
Uitgangspunt is dat een inwoner start in een Startgroep. Met de Startgroep helpen wij inwoners in drie bijeenkomsten met het helder krijgen van hun hulpvragen door middel van positieve gezondheid, motiverende gespreksvoering en sociale netwerk benadering
Daarnaast heeft STH een breed collectief aanbod waar de inwoner gebruik van kan maken. Op deze manier kan STH zoveel mogelijk inwoners helpen en kunnen inwoners van elkaar leren. STH vindt het van belang dat ook samenwerkingspartners dit uitdragen naar inwoners.
Daarnaast zijn er in elke wijk spreekuren waar inwoners wekelijks kunnen binnenlopen, op deze manier kunnen inwoners alvast geholpen worden. Heeft u vragen over de wachttijd, dan kunt u bellen naar ons aanmeld- en advies team. Zij kunnen u informeren over de wachttijd en de mogelijkheden.
Er is een verlenging van de huidige ondersteuning nodig
De inwoner kan, samen met u als zorgaanbieder, een aanmelding doen bij STH. Dit kan via deze website of telefonisch via ons algemene nummer. In deze aanmelding wordt er aangegeven dat er een verlenging van de indicatie nodig is.
De aanmelding moet minimaal 8 weken voor het verstrijken van de indicatie bij STH gedaan worden. De periode van minimaal 8 is nodig voor onderzoek wat STH moet uitvoeren in het kader van de WMO en Jeugdwet.
STH zal niet indiceren met terugwerkende kracht.
De inwoner of de zorgaanbieder ontvangen na aanmelding een evaluatieformulier. Het is van belang dat dit formulier zo compleet mogelijk retour wordt gestuurd naar STH. U krijgt hiervoor instructies vanuit het aanmeld- en adviesteam.
De aanmelding wordt z.s.m. opgepakt door een consulent vanuit STH. Zij nemen contact op met de inwoner en, in overleg met de inwoner, met u als zorgaanbieder. STH doet onderzoek naar de situatie en wat er nodig is. Een goed ingevuld evaluatieformulier is hierbij noodzakelijk. STH kan een keukentafelgesprek voeren of contact leggen (met toestemming van de inwoner) met andere betrokken partijen t.b.v. het onderzoek. Na het onderzoek zal STH een advies geven of een besluit nemen.
In het onderzoek beoordeeld STH of STH/sociale basis de ondersteuning kan bieden. STH heeft de opdracht om begeleiding voor 80% zelf op te pakken en niet meer dan 20% te indiceren.
Wanneer STH concludeert dat de begeleiding overgenomen kan worden, verwacht STH dat u als zorgaanbieder meewerkt aan een warme overdracht, zodat de inwoner zo min mogelijk last hoeft te ervaren van de overgang naar STH. Het is van belang om hierin goed samen te werken.
Ik wacht op een beschikking
STH voert onderzoek uit in kader van de WMO en Jeugdwet. Dit onderzoek mag 8 weken duren vanaf het moment van aanvraag. STH heeft voor het onderzoek informatie nodig vanuit de inwoner en vanuit de zorgaanbieder. Wanneer STH wacht op informatie, mag deze tijd van de 8 weken afgetrokken worden. Het is daarom van belang dat de benodigde informatie zo snel mogelijk en zo compleet mogelijk aangeleverd wordt aan STH.
Wanneer STH het onderzoek heeft afgrond, wordt er een verslag geschreven. Bij jeugdige onder de 16 jaar moet deze ondertekend worden door de gezaghebbende ouders en vanaf 12 jaar ook door de jeugdige zelf.
Als het verslag is ondertekend, zet STH de aanvraag door naar de gemeente ter verwerking. De gemeente zet de aanvraag om in de daadwerkelijke beschikking en regelt het berichtenverkeer. De gemeentelijke verwerking duurt gemiddeld twee weken.
Wanneer u vragen heeft over dit proces, kunt u contact opnemen met de betrokken consulent.
Ik heb een vraag over declaraties, berichtenverkeer etc.
STH is niet gekoppeld aan het gemeentelijke systeem. STH verstuurt de aanvraag naar de gemeente en de gemeente verwerkt dit in een formele beschikking. Voor vragen die betrekking hebben op het gemeentelijke systeem, kunt u contact opnemen met de gemeente op 14-0492.